Архистратиг Михаїл
Четвер, 20 листопада 2008, 23:47
Цей день - головне свято на честь святих ангелів, але передусім воно присвячене начальнику воїнства небесного святому архістратигу Михаїлу. За стародавніми переказами, сатана, колись світліший од усіх духів небесних і тому названий Люцифером, впав у самолюбство, гордість і злобу і спокусив багатьох інших духів. То архангел Михаїл зібрав військо благочестивих ангелів і пішов війною на Люцифера, змій воював проти сил добра і його військо, та не втримались вони. І вже не знайшлось їм місця на небі. І спинений був змій великий, вуж стародавній, що зветься диявол і сатана, що зводить усесвіт, і скинений був він додолу, а з ним і його ангели були скинені.
Цією битвою не скінчилася війна, оскільки диявол і його злі духи почали активно зводити людей, то архангел Михаїл з вогняним мечем і все його воїнство й донині стоїть на сторожі добра й любові. Ангели прославляють Пресвяту Тройцю піснями «Свят, Свят, Свят, Господь Саваоф! Повне небо і земля слави Твоєї!» Воїни Небесних Сил безплотних слідкують за кожною людиною, про це свідчить Святе Писання. Приміром, патріарх Яків бачив Бога і ангелів. Благословляючи своїх внуків, він сказав: «Ангел, що рятує мене від всього лихого,- нехай поблагословить цих юнаків». Ангел Божий охороняв полки синів ізраїльських під час їх походу з Єгипту. У одному із псалмів говориться: «Тебе зло не спіткає, і до намету твого удар не наблизиться, бо Своїм ангелам Він наказав про тебе, щоб тебе пильнували на всіх дорогах твоїх, - на руках вони будуть носити тебе, щоб не вдарив об камінь своєї ноги!». Ап. Павло в Посланні до євреїв говорить: «Чи не всі вони духи служебні, що їх посилають на службу для тих, що мають спасіння вспадкувати» (Євр. 1, 14). І Сам Ісус Христос сказав до смиренних віруючих: «Стережіться, щоб ви не погордували ані одним із малих цих: кажу бо Я вам, що їхні ангели повсякчасно бачать у небі обличчя Мого Отця, що на небі». Святий Дионисій, учень апостола Павла, навчає нас, що всі ангели поділяються на три ієрархії, а кожна ієрархія в свою чергу - на три чини. У першій, найвищій ієрархії стоять чини, найближчі до Пресвятої Тройці: серафими, херувими та престоли. Серафими - ангели полум'яноподібні - оточують вогненний Престол Божий і співають славу Господню день і ніч, як це було відкрито святому пророкові Ісайї у видінні. Вони палають любов'ю до Бога і ту любов запалюють у серцях людей. Херувими сіяють світлом і знанням Бога та розумінням таємниць Божих і просвітлюють людей. Престоли служать правосуддю Божому і силу того правосуддя надають царям і владикам земним. У другій ієрархії теж стоять три чини: володарі, сили й влади. Ангели володарі називаються тому, що вони володарюють над нижчими чинами, володарюють любовно, охоче і радісно, служачи Господові та Його слугам. Вони надають сил земній владі і зміцнюють душі тих людей, які борються з лихими пристрастями й хтивістю. Ангели сили сповнені Божественної міцності, за волею Господа творять великі чудеса во славу Божу, вони надають чудотворної сили святим угодникам і допомагають кожній людині терпіти скорботи й слабості. Ангели влади мають особливу владу над злими духами: вони відганяють силу ворожу, що намагається спокушати святих подвижників, і допомагають людям у боротьбі зі злими духами. На нижчому ступені небесної ієрархії також три чини: начальства, архангели і ангели. Ангели начальства стоять над нижчими ангелами, їм Господь доручає керувати державами, царствами й містами. Вони поставляють на світі начальників і допомагають їм виконувати свої обов'язки на благо ближніх і на славу Богу. Архангели - то великі благовісники, що сповіщають людям таємниці Божі. Наприклад, архангел Гавриїл сповістив Діві Марії про народження від Неї Христа Спасителя. Найнижчий чин - це просто ангели, вони найближчі до людей. Між ними є так звані ангели-хранителі. Такий ангел дається кожному християнинові при святому Хрещенні. Він остерігає нас від усякого зла і навчає нас правдивого християнського життя й вічного спасіння. Отже, ми повинні дбати про те, щоб ангел-хранитель завжди був при нас і не залишав нас. А для того ми мусимо частіше звертатись до нього з молитвою і жити так, щоб не ображати його своїми негідними вчинками і поганими словами, бо в іншому разі він, як істота свята й безгрішна, залишить нас, а відтак може приступити до нас ворог, лукавий спокусник. У житті преподобного Нифонта розповідається про такий випадок. Якось він ішов по вулиці міста й побачив, що біля брами якогось дому стоїть прекрасний юнак і гірко плаче. Преподобний запитав його: «Хто ти такий і чого ти плачеш?» На це юнак відповів: «Я ангел-хранитель одного християнина, а той, доручений мені від Бога християнин, пішов у цей дім пияцтва і розпусти. Я там не можу з ним бути, щоб спасти душу його від гріха і загибелі». Щороку 21 листопада Православна Церква святкує Собор св. архістратига Михаїла, який охороняє Церкву і прославляє Бога, велич Пресвятої Тройці і всіх Сил Небесних безтілесних. Архістратиг Михаїл - перший охоронець людей. Установлення свята на честь небесного собору відноситься до стародавніх часів. Вже в IV ст. на честь архангела Михаїла були побудовані храми. В V ст. Анатолій - патріарх Константинопольський, в VIII ст. Іоан Дамаскін, в IX ст. Георгій Неконидійський, Студит, Візантій, а також Арсеній Константинопольський, Кіпріан і Єфрем Карійський написали багато священних пісень на честь архістратига Михаїла і всіх Сил Небесних безтілесних. У народі це свято називають Михайлів день, або просто - «Михайла». Святого архістратига Михайла наш народ вважає за патрона столиці України Києва. І в стародавньому, і в сучасному гербі Києва в центрі - образ архістратига з мечем. Позолочене зображення архістратига Михаїла височить над відновленим Михайлівським Золотоверхим собором, а на майдані Незалежності в Києві над відновленими міськими воротами - статуя архістратига з вогняним мечем напоготові. У народній уяві архістратиг Михайло - це мужній лицар, який перемагає всі темні сили нашої землі. «Грім гримить - це архістратиг Михаїл веде війну з чортами, - каже народна легенда, - де б не заховався нечистий, а стріла архістратига знайде його скрізь». Українські мисливці також вважають архістратига Михаїла своїм покровителем. В мисливських легендах, оповіданнях він змальовується лицарем, суддею, оборонцем і покровителем мисливців на полюванні. Тому цього дня мисливці йшли до церкви й перед образом святого архістратига ставили свічку. Якщо в цей час уже випав сніг, то люди кажуть: «Михайло приїхав на білому коні».
За матеріалами: http://hram.kiev.ua/